Logó tervezésnél ezeket a szempontokat biztosan figyelembe venném

Nyomdai előkészítőként nem vállalok logó tervezéseket, nem vagyok grafikus, ahogy szoktam mondani. Szerkesztőként kezelek grafikai programokat, nyomdai előkészítőként ismerem a nyomdai előírásokat és fontosnak tartom, hogy ez utóbbi nagyon fontos szempont legyen egy nyomdai gyártásra szánt anyag szerkesztése során.

Számtalan céglogóval találkoztam az évtizedek alatt, melyeket kértek felhasználni a névjegykártyákra, szóróanyagokra, molinókra, könyvborítókra, pólókra, 3D műgyanta matricákra, cégtáblákra… de valami gond majdnem mindegyikkel volt.

Logó tervezésnél a profi grafikusok nem csak egy általános megbízást teljesítenek egy adott óradíjon, hanem arculatot is terveznek. Az általuk tervezett logót bemutatják, hogyan használható névjegyen, cégtáblán, pólón, stb., részletes leírást adnak a későbbi felhasználáshoz betűtípus, logó felhasználási variációk tekintetében is.

Nincs azzal nagy baj, ha nem profi grafikust bízunk meg a logónk tervezésével,  a baj ott van, ha a szerkesztő nem ismeri a nyomdai gyártási technológiákat és olyan színvilágot, vonalvastagságot, stb. szerkeszt, mely jó minőségben nem gyártható ki.

Nézzünk néhány szempontot, melyet érdemes lenne figyelembe venni egy logó tervezésénél/szerkesztésénél:
  • talán a legfontosabb szempont, hogy a végeredmény vektoros logó legyen, vagyis bármilyen méretre nagyítva éles szélei legyenek
  • készüljön el a választott színben és fekete-fehér verzióban is, hogy  a továbbszerkesztések során legyen használható állomány több verzióra
  • háttér nélküli állomány legyen
  • vonalvastagság választásban induljunk ki a névjegyre kerülő méretből, mely minimum akkora legyen, hogy ki lehessen nyomtatni
  • szín választásnál adjuk meg a CMYK  és az RGB színkódokat is, hogy a szerkesztőknek ne csak a pipetta eszközre kelljen hagyatkozniuk
  • olyan logót készítsünk, melyet ha háttér nélküli verzióban vízjelként teszünk fotókra, akkor is kivehető legyen a formája és a benne levő szöveg
  • a logó tervezők szükséges, hogy átadják az ügyfeleiknek a vektoros logókat és a file névből egyértelmű legyen,  hogy ez a nyomdai végleges verzió – sajnos sokszor találkozok emailben átküldött jpg kis logókkal, melyet ellenőrzésre küldött az ügyfélnek a tervező, de sajnos az ügyfél csak ezt archiválta le
  • ha olyan logó készülne, melynél a design elem része a köré szerkesztett négyzetes sötét tónusú háttér is, akkor érdemes átgondolni, hogy például ez hogyan mutatna egy pólón vagy egy roll up-on
  • ha a logó könyvborítókra kerül, akkor érdemes úgy szerkeszteni, hogy a gerincre helyezve is kivehető legyen a grafika és akár egy sötét háttéren is jól mutasson
  • ha szeretnénk, hogy a logóból 3D műgyanta matrica is készüljön, pontosan követve a logó körvonalát, akkor először a gyártóval érdemes egyeztetni, hogy ennek a termékgyártás szempontjából milyen követelményei vannak

Folytathatnám még a sort, de összességében minden logó tervezés előtt fontos kiindulni abból, hogy milyen anyagokra, milyen méretben fog felkerülni és milyen gyártási technológiával.

Ha csak online megjelenésre szánjuk a logót, akkor kicsit más szempontokat kell figyelembe venni.

 

_______

Fordulj hozzám bizalommal nyomdai kérdésekkel kapcsolatban!

Érdemes feliratkozni a NyomdászMűhely blogbejegyzéseimre, így hetente-kéthetente olvashatjátok a friss híreimet: FELIRATKOZÁS

Szabó Katalin

nyomdai gyártás-előkészítő

70-535-1726

info@katiotletek.hu

Katiötletek Nyomdai Ötletgyár